Werken aan Duurzaamheid

De monumentensector wil verduurzamen en daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. De verduurzaming van monumenten is niet alleen noodzakelijk om de klimaatdoelstellingen te halen, maar is ook essentieel om het gebruik en daarmee de instandhouding van monumenten, ook bij toenemende energiekosten, in de toekomst aantrekkelijk te houden. Het inpassen van energiebesparende maatregelen in een monument vraagt om zorgvuldigheid en maatwerk. Het Restauratiefonds initieert en ondersteunt veel duurzame initiatieven en projecten. Wij werken daarbij samen met het Rijk, gemeenten, provincies, adviseurs en andere partijen.

Het Restauratiefonds is een van de partners van de Routekaart Verduurzaming Monumenten. Deze routekaart bevat de gezamenlijke strategie van alle betrokken organisaties om te komen tot verduurzaming van monumenten en daarmee tot de nodige CO₂-reductie. Het verduurzamen van de monumenten staat centraal, maar zeker zo belangrijk is het behoud van de monumentale waarden en het in gebruik houden van monumenten.

Week van het Duurzaam Erfgoed Van 19 t/m 22 april 2021 was De Week van het Duurzaam Erfgoed. Georganiseerd door en voor de partners van de Routekaart verduurzaming Monumenten. Een week boordevol duurzame inspiratie met lunchlezingen, workshops, trainingen een inspirerende Talkshow. Met ruim 500 deelnemers aan de diverse programma onderdelen stonden monumenten vol in de groene spotlight. Natuurlijk waren wij als Restauratiefonds volop betrokken bij deze inspirerende week.

Monitor Verduurzaming Monumenten De Monitor Verduurzaming Monumenten is een jaarlijks terugkerend onderzoek onder particuliere monumenteigenaren. Het geeft inzicht in het energieverbruik van monumenten en in de belemmeringen die eigenaren ervaren bij het verduurzamen van hun pand. Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen wij ons aanbod van producten, diensten en kennis nog beter afstemmen op de behoefte van de monumenteigenaar.

Meer informatie over de Monitor Verduurzaming Monumenten én de rapportage over 2021 is vanaf eind januari 2022 beschikbaar via onderstaande link.

Samenwerking Duurzame Monumenten (DuMo)-adviseurs

Voor het kwalitatief verduurzamen van monumenten werken wij samen met meerdere DuMo-adviseurs. Hierbij vergoeden wij een deel van de kosten van een duurzaamheidsadvies. Naast de samenwerking met de DuMo-adviseurs is ook Stichting ERM betrokken. Zij beheren onder meer de richtlijnen voor het kwalitatief verduurzamen van monumenten. Zo volgen alle DuMo-adviseurs deze ERM-richtlijnen en toetst ERM de adviezen steekproefsgewijs.

Onderzoek onder eigenaren In 2021 hebben we een onderzoek gedaan onder alle eigenaren die gebruik hebben gemaakt van een duurzaamheidsadvies van een DuMo-adviseur. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat 40% van de deelnemers géén DuMo-advies had laten uitvoeren, zonder de financiële vergoeding van het Restauratiefonds. Ook blijkt dat 92% van de deelnemers één of meerdere maatregelen uit het advies ook daadwerkelijk uitvoert. Het volledige rapport plaatsen wij eind januari 2022 bij de publicaties op onze website.

"Dat rapport zet je wel aan het denken en het gesprek met de adviseur ook.”

"Het duurzaamheidsadvies geeft een integrale kijk. Het rapport maakt het voor ons inzichtelijk hoe we het investeringsplan kunnen opstellen en het geeft een duidelijk faseplan. Het is een overzichtelijke eerste stap.”

‘Het maakt nogal verschil of je een vijftiende-eeuwse kerk isoleert of een achttiende-eeuwse boerderij.’
Martijn Haitink, Duurzame Monumentenadviseur

Zelfscan Duurzaam Monument

In 2020 ontwikkelden wij samen met De Groene Grachten de Zelfscan Duurzaam Monument. Deze scan is voor monumenteigenaren een eerste stap richting het verduurzamen van hun pand en geeft ze inzicht in de duurzame en financiële mogelijkheden.

Aantal gebruikers in 2021

Duurzaamheids-Lening

Iedere energiebesparende maatregel of verduurzaming in een monument vraagt om zorgvuldigheid en maatwerk. Het Restauratiefonds heeft een uitgebreid netwerk en samenwerkingen met het Rijk, gemeenten, provincies en andere partijen. Daarom kunnen wij verschillende financieringsmogelijkheden bieden voor de duurzaamheidsinvesteringen in een monument.

Duurzaamheidsleningen Restauratiefonds Een Duurzame Monumenten-Lening is een laagrentende lening die wordt verstrekt aan een eigenaar van een rijks-monumentaal woonhuis die het pand wil verduurzamen. In 2021 verstrekten we 49 Duurzame Monumenten-Leningen met een totaalbedrag van 3,6 miljoen euro. Voor eigenaren die energiebesparende maatregelen willen aanbrengen in of aan een rijksmonument dat niet als woonhuis is geregistreerd, heeft het Restauratiefonds de laagrentende Duurzame Monumentenplus-Lening. Hiervan verstrekten we er 21 met een totaalbedrag van 14,1 miljoen euro.

Meer over Duurzaamheid

Magazine Duurzaamheid

Speciaal voor de Week van het Duurzaam Erfgoed maakten wij een mooi magazine over Duurzame Monumenten. Met mooie verhalen, initiatieven, projecten en inspiratie.

Herbestemming en verduurzaming Voormalig Theater Achterom

Onze accountmanager Bernard Brons ging op bezoek bij dit mooie project in Hilversum

Verduurzamen belangrijk blijkt uit eigenarenonderzoek

Voor de online presentatie van het onderzoek interviewden wij Anita Akkermans over het verduurzamen van haar monument.

Workshop Taxatiewaarde

Tijdens de Week van het Duurzaam Erfgoed gingen wij nader in op de (getaxeerde) waarde van verduurzaming van monumentaal vastgoed.